Vastuu asiakkaista

Vähäpäästöisiä vaihtoehtoja asiakkaille

Autamme asiakkaitamme vähentämään hiilijalanjälkeä tarjoamalla palveluita, joilla asiakas voi toimia tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Maailmanlaajuisesti ICT-alan tuotteet ja palvelut voivat mahdollistaa 20 prosentin päästösäästöt vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää Elisan energiatehokkuustoimenpiteistä ja hiilijalanjäljestä täältä.

casevideo

Mitä tarkoittaa Internet of Things, IoT, esineiden internet? Vuonna 2015 toimme markkinoille Elisan IoT (Internet of Things) alustan. Tulevaisuuden vähähiilisemmässä maailmassa IoT on tärkeässä roolissa, sillä uusia ideoita on helppo testata nopeasti ja lisääntyvän tiedon avulla voidaan tehostaa toimintoja ihan uudella tavalla.

Elisan ratkaisuilla asiakkaamme saavuttivat 32 313 tCO21 (30 971) päästösäästöt. Suurimmat säästöt asiakkaille tulivat virtuaalisten vuorovaikutusratkaisuiden käytöstä, 26 447 tCO2 (26 921). Ne korvaavat matkustamista, mikä vähentää hiilidioksidin lisäksi myös muita liikenteen päästöjä. Lisäksi voidaan säästää toimitilojen energiankulutuksessa, kun toimistotilan tarve vähenee.

Pilvipalveluiden avulla asiakkaamme säästivät 5 563 tCO21 (4 001). Pilvipalveluilla tarjoamme asiakkaalle virtuaalista palvelinta perinteisen palvelinratkaisun sijaan. Etuna on parempi käyttökapasiteetin optimointi ja sitä kautta saavutettava energiatehokkuus.

Olemme myös osittain siirtyneet sähköiseen laskutukseen luontevana osana digitaalista muutosta. Lähetämme vuosittain noin 28 miljoonaa laskua, joista yli 65 prosenttia on sähköisiä. Tilausvahvistusten osalta sähköisten lähetysten osuus on noin 85 prosenttia. Vuonna 2015 säästimme 914 (823) hiilidioksiditonnia sähköisten lähetysten ansiosta.

1Elisan CO2-päästösäästömittareiden laskentaperiaatteet ja lisätietoa internetsivuiltamme.