Kestävä arvo yhteiskunnalle

Tutkimus ja kehitys

Toimimme alalla, jossa tulevaisuuden palvelut rakennetaan jatkuvalla kehittymisellä, innovaatioilla ja eri alojen asiantuntijoiden yhteistyöllä. Olemme tiiviisti mukana alan tutkimushankkeissa ja startup-toiminnassa. Edistämme myös tätä kautta digitaalisen yhteiskunnan kehitystä. Toimintaamme liittyy keskeisesti myös harjoitteluohjelma opinnoissaan menestyneille korkeakouluopiskelijoille.

Elisa edistää kansainvälistä huippututkimusta

Olemme muodostaneet vahvan yhteistyön akateemisten tutkijoiden ja Elisan liiketoimintojen välille. Yhteistyö edistää strategisia valintojamme, sillä se lisää ymmärrystämme uusista tieteellisistä läpimurroista.

Etsimme jatkuvasti uusia yhteistyömahdollisuuksia eri tieteenalojen kansainvälisesti parhaiden tutkijoiden kanssa. Vuonna 2015 Elisa Research yhdisti elisalaiset yli 150 uuden huippututkijan kanssa ja toteutti tutkimusta 25 tutkimusprojektissa. Toiminnan taso arvioitiin ulkopuolisessa tutkimuksessa, joka arvioi toiminnan erinomaisuuden esimerkkinä verkostoitumisesta akateemisen tutkimuksen kanssa.

Lisäksi tuemme HPY:n Tutkimussäätiön kautta suomalaisen teletekniikan, televiestinnän ja tietoliikenteen tieteellistä tutkimus-, opetus- ja kehitystyötä. Säätiö on jakanut vuoteen 2015 mennessä apurahoja yhteensä 934 710 euroa pääasiassa väitöskirjatutkimusta tekeville tutkijoille eri yliopistoissa. Säätiön kirjastossa on noin 90 väitöskirjaa.

Tiivistä startup-yhteistyötä

Innovatiivisessa startup-toiminnassa mukana oleminen ja sen kehittäminen on Elisalle tärkeää. Vuoden 2015 aikana tehostimme toimintaamme, jotta olisimme nuorille yrityksille entistäkin helpommin lähestyttävä yhteistyökumppani. Tavoitteenamme on molempia osapuolia hyödyttävä liiketoiminta, joissa voimme toimia startup-yritysten aikaisen vaiheen asiakkaana ja tarjota yhteistyökumppanin käyttöön tehokkaat myyntikanavamme.

Elisalla on tällä hetkellä kymmeniä startup-partneruuksia. Olimme myös vuonna 2015 yksi startup-tapahtuma Slushin pääyhteistyökumppaneista.

Yksi uusimmista startup-kumppaneistamme on vuoden 2014 Slush-tapahtumasta löydetty uudelleenkäytettäviä pakkauksia tarjoava RePack, Yhteistyö RePackin kanssa on vahvistanut Elisan kykyä ottaa käyttöön ympäristöä säästäviä ratkaisuja. Loppuvuoden aikana toteutimme pilottihankkeen, jossa noin 500 uutta Elisa Viihde -asiakasta sai palveluun sisältyvän digiboksin RePack-pakkauksessa. Palautettu pakkaus käytetään uudelleen. Tutustu RePackiin ja lue lisää Elisan startup-toiminnasta.