Henkilöstökatsaus

Tulevaisuuden osaamista

Elisalaiset tekevät Elisan, ilman osaajiamme meitä ei ole. Etsimme jatkuvasti uusia ja erilaisia ihmisiä joukkoomme. Tavoitteenamme on löytää arvoihimme sopivia henkilöitä, joiden osaaminen ja motivaatio vahvistavat kilpailukykyämme. Toimimme muuttuvilla markkinoilla. Elisalta löytää perinteisten ICT-tehtävien lisäksi myös aivan uudenlaisia tehtäviä.

Elisan IT-ratkaisuihin keskittyvän tytäryhtiön Elisa Appelsiinin toiminta perustuu erittäin vahvaan osaamiseen tarkoin valituilla teknologia-alueilla. Elisa Appelsiini rekrytoi alan parhaita osaajia ja palkkasi vuoden 2015 aikana joukon ICT-asiantuntijoita uudenlaisiin tehtäviin, ohjelmistokehitykseen ja SOTE:en. Uutta osaamista saatiin Fiorano sekä BizTalk -osaamisen muodossa, perinteisiä ohjelmointikieliä unohtamatta. Lue lisää Elisa Appelsiinin rekrytoinnista.

Vuonna 2015 palkkasimme suoraan konserniyhtiöiden palvelukseen tai kumppaneidemme kautta 1 139 uutta henkilöä. Rekrytointimme painottuivat ohjelmistokehitykseen, teolliseen internetiin (IoT) ja digitalisaatioon.

Elisassa kaikki tehtävät ovat sekä miesten että naisten tehtäviä. Tasa-arvoinen palkkaus on ohjeistettu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmassamme. Noudatamme työnantajana kaikessa toiminnassamme yhden­vertaisuusperiaatteita ja edellytämme sitä myös kumppaneiltam­me.

Elisan toimintamalliin kuuluu paikkariippumaton työ. Tämän ansiosta sopivin työntekijä voidaan rekrytoida asuinpaikasta tai -maasta riippumatta. Työpaikkamme ovat paikkakuntasidonnaisia vain erityisin perustein. Käytämme rekrytoinneissa ainoastaan asiantuntevia ja luotettavia henkilöarviointipalveluita.

Haluamme kehittyä ja parantaa osaamistamme tekemällä yhteistyötä eri oppilaitosten ja tiedeyhteisöjen kanssa tutkimusten, koulutusten, työharjoittelujen, opinnäytetöiden, projektien sekä yritysvierailujen muodossa. Yhteistyöoppilaitokset ovat pääsääntöisesti tekniikan ja kaupallisen alan oppilaitoksia sekä yliopistoja ja korkeakouluja. Vuonna 2015 emoyhtiössä oli noin 180 henkilöä kesätöissä ja harjoittelussa. Olimme mukana Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanjassa.

Uskomme, että monet naiset, jotka eivät ehkä ole ajatelleetkaan hakeutua IT-alalle, voivat kasvaa erinomaisiksi IT-osaajiksi. Kannustamme naisia IT-alalle Dialogi-hankkeen kautta. Olimme yhteistyökumppanina myös Super-Ada 2015 -tapahtumassa.

Vahva yhteistyö akateemisten tutkijoiden ja Elisan liiketoimintojen välillä edistää strategisia valintojamme lisäämällä ymmärrystämme merkittävistä uusista tieteellisistä läpimurroista. Vuonna 2015 aloitimme yhteistyön Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan kanssa. Yhteistyön avulla haluamme madaltaa raja-aitoja yritys- ja opiskelijamaailman välillä ja kertoa opiskelijoille ICT-alan monipuolisista työmahdollisuuksista.

Jatkuva kehittäminen

Noudatamme henkilöstön kehittämisessä 70–20–10-mallia eli työssä oppimista (70 %), valmentavaa johtajuutta, esimiesten ja muiden tahojen tukea (20 %) sekä erilaisia koulutus- ja valmennusohjelmia (10 %).

Mielenkiintoiset haasteet ja työympäristömme mahdollistavat henkilökohtaisen kehittymisen ja oman ammattitaidon laajentamisen. Huolehdimme oman osaamisemme jatkuvasta kehittämisestä. Vuonna 2015 elisalaiset käyttivät koulutukseen keskimäärin 10 tuntia henkilöä kohti ja suorittivat 15 ammattitutkintoa sekä 14 erikoisammattitutkintoa.

Koulutuksen lisäksi hyödynnämme aktiivisesti myös muita Elisan tukemia osaamisen kehittä­misen menetelmiä, kuten työssä oppimista ja tehtäväkiertoa. Elisan tapa työskennellä tiimeissä saa henkilöstöltä vuosittain erinomaisen palautteen. 163 (210) elisalaista osallistui tehtäväkiertoon.

Jatkuvaan osaamisen kehittämiseen kuuluu vahvasti se, että koko henkilöstöllä on kyvykkyys ja mahdollisuudet osallistua Elisan toiminnan ja prosessien kehittämiseen. Prosessityötä tehdään prosessinomistajien johdolla useissa kehitysryhmissä. Vuonna 2015 yli 145 (149) henkilöä osallistui prosessikehitystyöhön kehitysryhmissä. Lisäksi tiimejä on valmennettu toiminnan kehittämiseen ja merkittävä osa tiimien oman toiminnan kehittämisestä tapahtuu tiimitasolla. Jokaisella tiimillä on vastuu oman työnsä kehittämisestä ja päivittäisestä parantamisesta asiakasarvoa kasvattavalla tavalla.